Start renovatie A12 IJsselbruggen

Rijkswaterstaat en bouwcombinatie Savera IJsselbruggen zijn gestart met de renovatie van de stalen A12 IJsselbruggen bij Arnhem. De werkzaamheden bestaan voornamelijk uit laswerkzaamheden aan de onderkant van de bruggen. De komende jaren worden bijna 2 kilometer extra stalen balken aangebracht om de bruggen te versterken, worden ongeveer 2.000 bestaande lasverbindingen verbeterd en worden onder andere 2 steunpunten en de inspectiepaden vernieuwd. De renovatie is in 2026 gereed.

Nauwelijks hinder

Het verkeer rijdt over de brug waaraan niet wordt gewerkt en ondervindt nauwelijks hinder van de werkzaamheden. Savera IJsselbruggen start eerst met de renovatie van de middelste brug (hoofdrijbaan). Als deze brug in 2024 klaar is, wordt de buitenste (stalen) brug aangepakt. Na de renovatie in 2026 zijn in beide richtingen weer 4 rijstroken beschikbaar.

Voorbereiding

De afgelopen periode hebben Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen samen diverse onderzoeken uitgevoerd om te bepalen wat de beste manier is om de stalen IJsselbruggen te renoveren. Risico’s en kosten zijn in nauw overleg in beeld gebracht. Daarnaast heeft de aannemerscombinatie voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd, zoals de bouw van steigers aan de onderkant van de brug.

Twee-fasen aanpak

De renovatie van de A12 IJsselbruggen wordt uitgevoerd volgens een zogenoemde twee-fasen aanpak. Dit is een innovatieve contractvorm met een intensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat en opdrachtpartner gedurende het hele traject: van ontwerp tot oplevering. Door deze samenwerking kunnen risico’s beter worden beheerst, ontstaat er ruimte voor innovatie en verlopen projecten voorspelbaarder. De twee-fasen aanpak is een van de werkwijzen binnen het transitieprogramma ‘Op weg naar een vitale infrasector’. Meer informatie: www.vitaleinfrasector.nl.

 


Deel deze informatie Icoon Twitter Icoon Facebook Icoon LinkedIn